28 Ağustos 2012 Salı

Girişimcilere medyada haber olmaları için 8 ipucu










Yeni girişimciler için, “yeni” olduğundan ötürü de bilinmeyen girişimleriyle ilgili medyanın dikkatini çekmek zor olabilir; çünkü muhtemelen bütçeleri zayıftır, gazetecilerle ilişkileri güçlü olmayabilir ve bu yeni konsepti anlatmakta zorlanabilirler. Hepimizin bildiği gibi yeni girişimlerin başlangıcında bir ürün ya da hizmetin geliştirilmesine odaklanmış sadece birkaç kişi çalışmaktadır. Bu nedenle pazarlama ve halkla ilişkiler konusundaki işler sıklıkla o an kimin zamanı varsa yavaş yavaş onun tarafından yapılmaya çalışılır.
Bir girişimin büyümesinde basın ciddi derecede rol oynayabilir. Yeni girişimciler aşağıdaki ipuçlarını takip ederek bu gücü arkalarına alabilirler.
1. Haber değeri olan şeyin ne olduğunu bilin
Girişiminizle ilgili medyayla iletişime geçmeden önce durun ve düşünün gerçekten sizde, özellikle de ulaşmayı hedeflediğiniz yayınlar açısından, haber değeri olan ne var.
Üzücü olan birçok girişimin haber değeri gerçekten yoktur çünkü ortaya ne eşsiz bir ürün ya da hizmet koyarlar ne de bir katma değer yaratırlar. Eğer girişiminizin bu kategoriye girdiğini hissediyorsanız onu nasıl duyurduğunuzun hiçbir anlamı yok bunun yerine zamanınızı ürün ya da hizmetinizi geliştirmek için kullanmanız çok daha anlamlı olur.
Girişiminizin eşsiz olduğunu ve geçekten haber değeri taşıdığını düşünüyorsanız ve aldığınız geri bildirimler de bu yönde ise o zaman gazetecilerle iletişime geçmek için doğru yaklaşımın ne olduğu konusunda biraz düşünün. Bu konudaki yaygın fikirler şunlardır;
· Girişimin lansmanı
· Yeni ürünün lansmanı
· Çalışmanızdaki ilgi çekici detaylar ya da ilginç verilerle ilgili bir bülten
· Güncel bir olay hakkında şirketin görüşü
· Önemli ortaklık haberleri
Haber değeri taşıyan şeyin ne olduğunu belirlediniz şimdi tüm detaylarıyla mesajınızı oluşturun.
2. Değer odaklı kısa ve öz bir mesajınız olsun
Herhangi bir bülten göndermeden önce şirket mesajınızı oluşturun. Girişiminizi herkesin amacını anlayabileceği şekilde bir cümlede özetleyebilmelisiniz. Aşağıda birkaç girişimin kendisini nasıl tanımladığına bir göz atın;
  • Airbnb internet üzerinden ya da iPhone’nuzdan dünyadaki eşsiz yerleri keşfetmenize, listelemenize ve rezervasyon yapmanıza olanak tanıyan turizm sektörü için güvenilir bir web sitesidir.
  • Skillshare herhangi bir kişiden herhangi bir şeyi öğrenebileceğiniz bir topluluktur.
  • Lot 18 seçkin üreticilerden şarap ve gurme lezzetlerini cazip indirimlerle alabileceğiniz davet usulü üyelikle hizmet veren bir web sitesidir.
Yukarıda olduğu gibi sıradan insanların bir okuyuşta anlayabileceği şekilde sektör jargonundan uzak bir dilde yazın.
Oluşturduğunuz şirket mesajınızı tüm bülten ve duyurularınızda kullanın.
Şirket tanıtım mesajının dışında bülten ve duyurularda kullanacağınız bir mesajınız daha olmalı. Hikayenizi birkaç cümlede özetlemeye çalışın. Gazeteciler günde tonlarca bülten ve duyuru e-postası alır bu yüzden büyük ihtimalle gönderdiğiniz e-posta’daki ilk birkaç cümleyi okuyacaklardır.
Bu mesajı oluşturduğunuzda her bültende kullanmak için zorlamayın örnek olarak yaklaşan tatil, bayram ya da özel günlerle ilgili bültenlerde genellikle bu mesaj konuyla ilgisiz kaçacaktır, ille de mesajı vereceğim diye uydurmaya çalışmayın.
Mesajınızı oluşturduğunuzda yeterince açık, kısa ve öz olduğundan, ayrıca gazetecilerin “Burada haber değeri olan şey ne?” ve “Okuyucularımın ilgisini neden çeksin?” gibi sorularına cevap verdiğinden emin olun.
3. Doğru gazetecileri ve doğru hedef kitleyi belirleyin
Hangi yayınların girişiminizle ilgili olduğunu saptayın, ardından bu yayınlardaki gazetecilerden hangilerinin sizin konunuzda haber yaptığını araştırın.
Bu gazeteciler içinden sektörünüzde yazılar hazırlayan ilişki kurmak isteyeceğiniz 5-10 kişilik bir liste oluşturun ve tüm basın bildirimlerinizde öncelikle bu listedeki gazetecilere odaklanın. Gazetecilerin haberlerini okuyarak daha çok hangi konular hakkında yazdıklarını anlamaya çalışın. Onlarla ilişkiye geçeceğiniz zaman yazılarını takip ettiğinizi ve girişiminizin onları ilgilendirebileceğini düşündüğünüzü belirtin.
Bu bilgiyi iletmek için ortaya çıkıp gazetecinin bütün yazılarını okuduğunuzu söylemek zorunda değilsiniz. Orijinallik açısından klişe cümlelerden kaçının örneğin “XYZ firması hakkındaki son yazınızı okudum ve girişimimle ilgilenebileceğinizi düşündüm”. Bunun yerine şunun gibi şeyler yazabilirsiniz; “X yayınında (dergisinde) konum tabanlı ağlar konusundaki haberiniz dikkatimi çekti ve girişimimin bu alandaki şu boşluğu nasıl doldurduğu konusuyla ilgilenebileceğinizi düşündüm” gibi. Gazetecinin henüz kaleme aldığı haberdeki şirketten farklılıklarınızı ortaya koyduğunuzdan emin olun.
Birçok PR uzmanı basın bültenini direk gazetecilerin bireysel e-posta adreslerine göndermeyi tercih etse de ulaşmayı istediğiniz yayınların genel e-posta adresleri için de bir gönderim listesi oluşturmalısınız. Genel e-posta adresleri gün boyunca sürekli izlenir ve bültenler konusuna göre ilgili editör ve yazarlara yönlendirilir. haber@… ve info@… gibi genel e-posta adresleri sanılanın aksine her zaman dipsiz kuyu değildir.
4. Bültenlerinizi özelleştirin
İnsanlar genellikle toplu e-postaların bir parçası olmak istemez, gazetecilerde de durum aynıdır. Belirli bir kişinin hikayenizi habere dönüştürmesini istiyorsanız bülteninizi o kişiye göre, onun yazı alanına ve okuyucu kitlesine göre özelleştirmelisiniz.
Bülteninizi gerçekten habere dönüştüreceğini düşündüğünüz gazetecilerden küçük bir liste yapın ve bülteni bu gazetecilere göre özelleştirin. Muhtemelen sizin bu iş için ekstra zaman harcadığınızı fark edecekler ve yüksek olasılıkla da cevap vereceklerdir.
5. Ekli dokümanları doğru şekilde sağlayın
Basın bültenini gönderirken gazetecilerin tüm gereksinimlerini karşıladığınızdan emin olun. Örnek olarak; şirket ya da ürün tanımları, bültenle ilişkili resimler, ürün görselleri gibi. Bazı durumlarda ilk bülteni gönderirken çok fazla resim ya da ekli doküman göndermek karışıklığa sebep olabilir, eğer yazar konuyla ilgilenirse ayrıntılı dokümanları o zaman göndermek daha doğru olacaktır.
6. Zamanlamaya dikkat edin
Basın bülteni ya da herhangi bir duyuru gönderirken zamanlama önemlidir. Yazara bülteni habere dönüştürebileceği süreyi tanımalısınız ama aynı zamanda yazarın konuyu unutması ya da atlaması ihtimaline karşı şirketinizin duyuruyu resmi olarak yapacağı zamandan çok da önce göndermemek gerekir. Tercihen resmi duyurudan ortalama bir hafta önce göndermek uygun olacaktır. Aynı zamanda yazarlar mümkünse ilk yayın hakkının kendilerinde olması seçeneğini de her zaman sever.
Zamanlama konusunda bilinmesi gereken diğer bir terim “ambargo”dur. Ambargo haber kaynağının haberin belirli bir tarihten önce yayınlanmamasını talep etmesidir.
Eğer gazetecinin bülteni habere dönüştürmek için ekstra zamana ihtiyacı olduğunu düşünüyorsanız ambargo yararlıdır. Bu onlara sizinle konu ile ilgili görüşebilmeleri hatta şirketinizden bir uzmanla röportaj yapabilmeleri için zaman kazandırır.
7. İstatistik verilerden faydalanın
Basın bülteninizde mümkün oldukça sayısal verilere yer verin. Konuyla ilgili bir anket, araştırma, infografik ya da sağlayabileceğiniz diğer veriler bültenin haber olma ve okunma olasılığını önemli derecede arttıracaktır. Eğer şirketiniz tarafından hali hazırda yapılmış bir anket ya da araştırma varsa düşünmeden bu konuda bir bülten hazırlayabilirsiniz çünkü büyük olasılıkla medyada yer bulacaktır.
8. Gazetecileri Twitter’dan takip edin
Amacınız daima sektörünüz hakkında haber hazırlayan bir grup gazeteciyle ilişki kurmak olmalıdır.
İlişkiyi canlı tutmak için öğle yemeğinde buluşup bir şeyler içmek her zaman en iyi yol olmayabilir. Genelde gazeteciler, eğer gerçekten haber değeri taşıyan bir hikayeniz varsa buluşmaya sıcak bakar. Bunun dışında genelde meşguldürler.
Önemli gördüğünüz gazetecilerle bağlantıda kalmanın en iyi yolu Twitter’dır. Yazarlar kaynak araştırması yapmak, ilgilendiği konulardaki haberlerini paylaşmak için sıklıkla tweet atar. Onlar hakkında daha fazla bilgi edinmek ve iletişime geçmek için doğru kişiyi belirleyebilmek adına bu alanı kullanabilirsiniz.
Ayrıca biraz etkileşimde olmanın da herhangi bir sakıncası yok. Gazetecinin hoşuna gideceğini düşündüğünüz bir şey bulduğunuzda hemen tweet’leyin. Aynı şekilde o da bir şey paylaştığında etkileşimde bulunmaktan çekinmeyin.
Kaynak :prrehberi


0 yorum:

Yorum Gönder

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More